مطالب علمی ریاضی ومذهبی

اورج پور : ۰۹۱۴۱۰۶۸۲۱۶

مطالب علمی ریاضی ومذهبی

اورج پور : ۰۹۱۴۱۰۶۸۲۱۶

مثلث رولو

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

مثلث رولو

هر گردی گردو نیست، هر چرخی دایره!هر چرخی دایره نیست!اگر تنها شکل با پهنای ثابت، دایره بود، صنعت گران می توانستند برای این که دایره ای بودن سطح مقطع جسمی را بررسی کنند، پهنا های آن را در همۀ جهت ها اندازه بگیرند، و اگر این پهنا ها یکسان بودند، خیالشان از بابت دایره ای بودن سطح مقطع راحت می بود. اما این طور نیست، زیرا شکل های دیگری هم با پهنای ثابت وجود دارند. بی نهایت شکل دیگر!ساده ترین شکل با پهنای ثابت که دایره نیست، مثلث رولو نام دارد. فرانتس رولو (ریاضی دان و مهندس) اولین کسی بود که متوجه شد این شکل پهنای ثابت دارد، گر چه شکل را بعضی ریاضی دانان قبلی هم می شناختند.

برای روش ترسیم مثلث رولو، ابتدا مثلثی متساوی الاضلاع به نام ABC رسم کنید. بعد دهانۀ پرگار را به اندازۀ طول ضلع باز کنید و نوک پرگار را روی رأس A قرار دهید، و کمانی بزنید که B و C را به هم وصل کنید. همین کار را با رأس های دیگر بکنید. حتماً این شکل را رسم کنید و برای خود تان دلیل بیاورید که چرا پهنای این شکل ثابت است.با همین روش، می توانید شکل های با پهنای ثابت دیگری نیز رسم کنید. مثلاً اگر همین کار را در مورد پنج ضلعی منتظم بکنید، به این شکل می رسید:

توجه کنید که این کار را فقط می توان در مورد چند ضلعی هایی با تعداد فرد ضلع کرد. می توانید بگویید چرا؟
راهی دیگر برای رسم شکل هایی با پهنای ثابت در شکل زیر مشخص شده است. توضیح این که، فرض کنید می خواهیم شکلی با پهنای ثابت برابر r رسم کنیم. نقطه ای مانند B در نظر می گیریم و کمانی به شعاع r و به مرکز B می زنیم. روی این کمان دو نقطه مانند A و C انتخاب می کنیم. کمانی به شعاع r و به مرکز C رسم می کنیم طوری که یکی از دو سر این کمان، نقطۀ B باشد. روی این کمان نقطه ای مانند D انتخاب می کنیم. به مرکز D کمانی به شعاع r رسم می کنیم که یکی از دو سرش، C باشد. اگر بخواهیم ترسیم را تمام کنیم، روی این کمان نقطۀ E را طوری انتخاب می کنیم که فاصله اش تا نقطۀ A برابر r باشد. در این صورت، می توانیم کمان DA را به مرکز E و شعاع r رسم کنیم. با رسم کمان BE به مرکز A و کمان AD به مرکز E (هر دو به شعاع r)، کار به پایان می رسد.

فکر کنید که اگر بخواهیم تعداد کمان ها از پنج بیشتر باشد، چگونه باید این کار را ادامه دهیم. در این جا هم باید تعداد کمان ها فرد باشد.شاید با این مثال ها به نظر برسد که تمام شکل های با پهنای ثابت، از تعدادی کمان تشکیل شده اند. اما چنین نیست. شکلی با پهنای ثابت وجود دارد که هیچ قسمتی از آن، هر چند کوچک، کمانی از دایره نیست!بیایید محیط مثلث رولو با پهنای یک را محاسبه کنیم. پس طول ضلع مثلث متساوی الاضلاع در ابتدای کار، یک واحد است. هر یک از کمان های مثلث رولو، شصت درجه اند. بنا بر این طول هر یک از این کمان ها، 1/6محیط دایره با شعاع یک، یعنی /3است. بنابر این محیط مثلث رولو برابر است با . این عدد با محیط دایره به قطر 1 (که آن هم شکلی با پهنای ثابت برابر یک است) برابر است! آیا این صرفاً تصادف است؟ خیر!

ادامه مطلب ...

استفاده از رسانه ای الکترونیکی

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

ویژگی های دوران نوجوانی

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

خصائص اولیاء اللّه

خصائص اولیاء اللّه

وَقَالَ‏ علیه السلام: إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ هُمُ الَّذِینَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْیَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا، وَاشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا إِذَا اشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا، فَأَمَاتُوا مِنْهَا مَا خَشُوا أَنْ یُمِیتَهُمْ، وَتَرَکُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَیَتْرُکُهُمْ، وَرَأَوُا اسْتِکْثَارَ غَیْرِهِمْ مِنْهَا اسْتِقْلَالاً، وَدَرَکَهُمْ لَهَا فَوْتاً، أَعْدَاءُ مَا سَالَمَ النَّاسُ، وَسَلْمُ مَا عَادَى النَّاسُ!

بِهِمْ عُلِمَ الْکِتَابُ وَبِهِ عَلِمُوا، وَبِهِمْ قَامَ الْکِتَابُ وَبِهِ قَامُوا، لَا یَرَوْنَ مَرْجُوّاً فَوْقَ مَا یَرْجُونَ، وَلَا مَخُوفاً فَوْقَ مَا یَخَافُونَ.

ترجمه: ویژگى‏هاى دوستان خدا

ادامه مطلب ...

خصائص اولیاء اللّه

خصائص اولیاء اللّه

وَقَالَ‏ علیه السلام: إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ هُمُ الَّذِینَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْیَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا، وَاشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا إِذَا اشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا، فَأَمَاتُوا مِنْهَا مَا خَشُوا أَنْ یُمِیتَهُمْ، وَتَرَکُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَیَتْرُکُهُمْ، وَرَأَوُا اسْتِکْثَارَ غَیْرِهِمْ مِنْهَا اسْتِقْلَالاً، وَدَرَکَهُمْ لَهَا فَوْتاً، أَعْدَاءُ مَا سَالَمَ النَّاسُ، وَسَلْمُ مَا عَادَى النَّاسُ!

بِهِمْ عُلِمَ الْکِتَابُ وَبِهِ عَلِمُوا، وَبِهِمْ قَامَ الْکِتَابُ وَبِهِ قَامُوا، لَا یَرَوْنَ مَرْجُوّاً فَوْقَ مَا یَرْجُونَ، وَلَا مَخُوفاً فَوْقَ مَا یَخَافُونَ.

ترجمه: ویژگى‏هاى دوستان خدا

ادامه مطلب ...

مبانی تربیت و ابعاد آن

مبانی تربیت و ابعاد آن:

میزان موفقیت معلم در امر تعلیم و تربیت ، وابسته به دانش و بینش اوست.به دیگر سخن معلم باید با مطالعه ،تحقیق و آموختن پیش نیازها، به درجه ای از دانایی برسد که بتواند در موقعیت های تربیتی خاص، وضعیت را به درستی بررسی کند و تدابیر صحیح و روش مناسب تربیتی را در کوتاه ترین وضعیت تشخیص دهد و اتخاذ کند. بنابراین امر«تربیت» باید از زوایای مختلف و جهات گوناگون مورد بررسی و پژوهش قرارگیرد تا توان لازم را برای معلم فراهم آورد.
دراین راستا، مبانی تربیت ، از دیدگاه علوم مرتبط با آن را بررسی می نماییم
«مبانی آموزش و پرورش را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد:

مبانی علمی و مبانی فلسفی

مبانی علمی آموزش و پرورش با توجه به جنبه های زیستی، اجتماعی و روانی مورد تربیت مشخص می شود

ادامه مطلب ...

نمونه سوال ریاضی

نام ونام خانوادگی: نام دبیر:اورج پور


ردیف

 سوالات

بارم

1

دایره ای به شعاع  3  را در نظر بگیرید. مدلی برای مساحت دایره  ارائه دهید.

1

2

روش های جمع آوری داده ها را فقط نام ببرید.

1

3

نوع متغیرهای زیر را مشخص کنید.                                                                                     الف:  گروه خونی                                      ب: نوع مذهب مسلمانان                                                       ج: رنگ اتومبیل                                      د:  تعداد گل های گلخانه

1

4

فراوانی نسبی دسته ای 5/. و مجموع فراوانی های مطلق 20 است فراوانی مطلق این دسته چقدر است؟

1

5

جدول زیر را کامل کنید.

فراوانی تجمعی

فراوانی نسبی

فراوانی مطلق

مرکز دسته ها

دسته ها

3

6

8-4

4

4

10

12-8

15

5

16-12

3

18

20-16

2

6

در جدول داده های آماری زیر زاویه مربوط به دسته سوم در نمودار دایره ای چقدر می باشد؟

12

10

8

6

4

6

7

10

4

3

1

7

نمودار مستطیلی زیر را کامل کنید.

6-8

4-6

2-4

0-2

دسته

3

1

2

4

فراوانی

1

ادامه مطلب ...